Moet mijn kleuter kunnen rekenen??

Problemen met voorbereidend rekenen.

Onze dochter is bijna 6 en zit in groep 2. Tijdens de ouderavond vertelde de juf dat het goed gaat maar dat er wel nog problemen zijn met het rekenen. Ik vraag me af hoe goed een kleuter al moet kunnen rekenen en of ik haar misschien thuis kan helpen.

 

Het onderwijs in de kleutergroepen 1 en 2 bereidt  een kind voor op het lees- en rekenonderwijs in groep 3. Er worden allerlei leuke, leerzame activiteiten aangeboden die te maken hebben met rekenbegrippen, telvaardigheid en het herkennen van de cijfersymbolen.

Rekenbegrippen zijn bijvoorbeeld:

  •  voorste-achterste-middelste (vooraan-achteraan)
  •  eerste-laatste
  •  links-rechts (linksboven-rechtsachter)
  •  meer-minder-evenveel
  •  (te)veel-(te)weinig

 

Sommige kinderen kunnen al op jonge leeftijd tot 10 of verder tellen. Vaak is dit echter niet meer dan een versje. Het kind heeft nog geen idee hoeveel nu precies ‘zes’ is. Het is belangrijk dat je kind weet welk getal na 5 komt en welk getal voor 7. Dit noemen we telvaardigheid.

 

Je kan als ouder je dochter helpen door de rekenbegrippen regelmatig te gebruiken of spelletjes te doen waarbij getalbegrippen aan de orde komen.

  • Wie heeft de meeste kaartjes, wie de minste? Gebruik de dobbelsteen en laat je dochter de ogen tellen en evenveel stapjes zetten.
  • Ook bij het aan- en uitkleden kan er geteld worden. Hoeveel kleren moet je aan doen? Ik help je met de 2 sokken. Hoeveel moet jij nog?
  • Samen tafeldekken: hoeveel vorken en hoeveel messen leggen we neer? Heb je er van elk evenveel?
  • Laat je dochter eens uitdelen thuis: tel eens hoeveel mandarijntjes je nodig hebt en geef er daarna iedereen eentje.
  • Op het internet zijn spelletjes te vinden die te maken hebben met het herkennen van de cijfersymbolen. Op meestermichael.nl staat bijvoorbeeld een hele verzameling die leuk is om eens samen met je dochter te doen.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven