Mijn dochter zit in groep 6 en de leerkracht zegt dat ze nu echt de tafels snel uit haar hoofd moet kennen. Ze moet ook thuis gaan oefenen. Hoe kan ik haar het beste helpen?
Goed dat je je kind wil helpen! De tafels zijn een enorm belangrijk onderdeel van het rekenonderwijs want ze komen overal in terug. Kinderen die de tafels niet kennen lopen gegarandeerd vast in groep 7. Daar komen namelijk de grote deelsommen (staartdelingen), breuken, procenten en verhoudingen aan bod. Deze sommen gaan niet lukken als je kind de tafels niet heel vlot en goed uit het hoofd kent. Ook in groep 6 zal je dochter al last hebben van het feit dat ze de tafels nog niet snel kan want ook in deze groep zitten de tafels al in veel sommen verstopt. Deelsommen, cijferend vermenigvuldigen, verhoudingen; bij al deze sommen heeft een kind veel voordeel wanneer het de tafels heel goed beheerst. De tijd die op school aan het oefenen wordt besteed is helaas niet voor alle kinderen voldoende.
Je helpt je kind dus enorm op weg met rekenen als je thuis met haar gaat oefenen! Hoe kun je het best aan de slag gaan?
Kies een tafel.
Bekijk samen met je dochter welke tafels nog niet heel vlot opgezegd kunnen worden. Tempo is in groep 6 belangrijk. Het kunnen uitrekenen van de som is niet voldoende snel. Zorg dat er niet meer dan een paar seconden nodig zijn om het antwoord op een som te noemen. Houd het gezellig door het oefenen kort te houden en veel positief te reageren. Geef complimentjes, maak grapjes, verzin ezelsbruggetjes.
Gebruik zoveel mogelijk zintuigen.
Kinderen leren het best wanneer zoveel mogelijk zintuigen worden ingeschakeld. Dat betekent dat je kind de som moet zien, horen en schrijven.
Zoveel mogelijk afwisseling.
Laat je dochter kaartjes maken met daarop de sommen van een tafel met de uitkomst. Vouw de uitkomst naar achter. Schud de kaartjes en oefen de sommen steeds hardop door elkaar. Sommen die je dochter makkelijk vindt, mogen weggelegd worden. Zo blijven er steeds minder kaartjes over. Kies steeds één tafel. Oefen net zolang totdat ze de sommen kan dromen. Kies een nieuwe tafel maar blijf de sommen herhalen. Later oefen je alle sommen door elkaar.
Op YouTube vind je verschillende tafelliedjes. Zet deze liedjes af en toe op, bijvoorbeeld als je in de auto zit. In de auto kun je ook oefenen met het vermenigvuldigen van de getallen op de nummerborden. Jij doet het bij de rode auto’s, je dochter bij de gele auto’s. Met 2 dobbelstenen oefen je de tafel van 1 t/m 6 door steeds de ogen met elkaar te vermenigvuldigen.
Op internet vind je ook oefenboeken, werkbladen en vele spelletjes. Deze kun je eventueel naast het samen oefenen gebruiken.
Heel veel hardop!