Hoe komt het schooladvies tot stand?

Mijn dochter zit in groep 8 en we krijgen zeer binnenkort het schooladvies voor de middelbare school te horen. Ik heb begrepen dat de Eindcito iets minder belangrijk is geworden. Mijn vraag is: Hoe komt het schooladvies van de leerkracht tot stand?

Sinds het schooljaar 2014-2015 wordt de Eindtoets pas in april afgenomen. Het advies van de leerkracht komt eerder. Dat betekent dat de score op de Eindtoets minder bepalend is. Het advies wordt nu meer gebaseerd op het hele leerlingvolgsysteem, met name vanaf groep 6.

Natuurlijk is het leerlingvolgsysteem belangrijk voor het advies van de leerkracht maar het bepaalt zeker niet alles!

Een advies voor de middelbare school is altijd een enorm belangrijke afweging voor de leerkracht van groep 8 en het komt niet zelden voor dat het advies wordt besproken met collega’s van voorgaande jaren, de IB-er en de directeur van de school. Veel zaken hebben invloed op het advies! De leerkracht kijkt onder andere naar:

Werkhouding: Is het kind in staat om zelfstandig te werken? Lost het kleine problemen zelf op of vraagt het vaak om hulp? Gaat het kind vlot aan de gang of moet het vaak aangespoord worden om een taak te volbrengen?

Motivatie: Is het kind nieuwsgierig, heeft het een uitgebreide interesse en stelt het regelmatig vragen tijdens de les; Is het kind actief betrokken bij de les? Naar welk type onderwijs wil het kind het liefst verwezen worden en in hoeverre is het bereid om daar ook hard voor te werken?

Concentratie: Is het kind in staat om langere tijd aan een taak te werken of is het redelijk snel klaar of afgeleid?

Huiswerk: Hoe is de huiswerkattitude? Wordt het huiswerk op tijd ingeleverd? Werkt het kind met een planning ? Moet een kind thuis vaak aan het huiswerk herinnerd worden of neemt het zelf het initiatief?

Groei: Verwacht de leerkracht dat de leerling in bovenstaande zaken nog groei zal doormaken; Is de leerling bewust van het belang van bovenstaande zaken en wil het gaan werken aan de juiste attitudes?

Naast al deze kind gebonden eigenschappen wordt er natuurlijk ook naar de omgeving van het kind gekeken. Wat is de mening van de ouders? Hoe zien zij hun kind? Is er voldoende ondersteuning van ouders te verwachten in dit eerste nieuwe jaar in de brugklas of zal het kind het vooral op eigen kracht moeten zien te redden? Heeft het kind de beschikking over een rustige werkplek thuis waar het huiswerk kan maken?

Zo zie je dat het vormen van een advies vaak een proces is dat door de leerkracht  met grote zorgvuldigheid wordt doorlopen. Laat je als ouder goed informeren en bedenk dat het hoogste niet altijd het beste is.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven